Ersättning vid Diagnos
För den som mottagit ett diagnosbesked, kan processen och upplevelsen ha sett väldigt olika ut. För vissa kommer det oväntat och för andra kan det vara en lättnad. Oavsett hur situationen har upplevts, kan det kännas krångligt och svårt att söka ersättning. På denna sida hittar du all information gällande ärenden som avser ersättning till följd av en fastställd diagnos. Välkommen att läsa mer - både du som redan har ett ärende och du som funderar på att starta ett ärende hos oss på Insurello.
Hitta din diagnosersättning idag – skapa ett ärende
Vem kan få ersättning för en diagnos?
För att få ut ersättning vid ett diagnosbesked, krävs det att diagnosen ska vara fastställd. Det betyder att vård behöver ha uppsökts och att diagnosbeskedet ska ha kommit från en läkare/annan utredare. Många diagnoser täcks av försäkringens sjukmoment. Detta moment kan finnas i allt från barnförsäkringar till gruppförsäkringar.
Tror du att du kan ha rätt till ersättning? Då ber vi dig att – skapa ett diagnosärende
Hur ser processen för ett diagnosärende ut?
Vi driver ditt ärende - du kan fokusera på annat
Om du anlitar oss kommer vi att representera dig i ditt ärende. Vi letar då upp alla möjligheter för dig och driver ditt ärende åt dig. Vi involverar dig när det behövs och självklart kan du alltid följa ditt ärende på Mina sidor.
Vi gör allt för att du ska få rätt ersättning
Vi vänder och vrider på ditt ärende och gör allt för att du ska få rätt ersättning för din händelse. Vi letar aktivt upp alla möjligheter till ersättning för dig.
Vi tar bara betalt om vi lyckas
Det är alltid försäkringsbolagen som beslutar om ersättning i ditt ärende och vi kan inte garantera att vi lyckas hjälpa dig. Men självklart tar vi endast betalt för vårt arbete om vi lyckas - annars är det gratis.
Vanliga frågor – för dig som funderar på att starta ett ärende
Vi på Insurello arbetar för att alla ska få den ersättning som de har rätt till. Vi kan genom smart teknik och erfarna medarbetare hitta de försäkringar du täcks av och se så att du får den ersättning du har rätt till, vid en fastställd diagnos. Allt du behöver göra är att skapa ett ärende, snabbt och enkelt, så sköter vi resten.
Klicka här - för att skapa ett diagnosärende
Att starta ett ärende är enkelt. Klicka här - för att skapa ett diganosärende
För att diagnosen ska räknas som fastställd, krävs det att du antingen uppsökt den vanliga sjukvården eller att du gjort en separat utredning. I vissa fall kan det därför vara en läkare som fastställer diagnosen och då ges en så kallad ICD-kod ut. I andra fall, så som vi exempelvis en dyslexiutredning kan det vara en utredare som fastställer diagnosen. Ofta går det att hitta information om ICD-kod eller diagnosnamn i dina journalanteckningar. Klicka här för att komma till journalanteckningar hos 1177.
Vi vet att försäkringar kan kännas krångliga och att det ibland kan vara svårt att veta hur försäkringar täcker en diagnos. Om du inte tror att du har en försäkring som täcker diagnoser, kanske vi kan hitta rätt ersättning till dig ändå. Ett exempel är om diagnosen uppkommit på arbetet eller till följd av en arbetssituation, då arbetsplatsen ibland har en försäkring för dig.
Många av våra kunder har flera pågående ärenden samtidigt. Detta beror ofta på att tiden för att hinna anmäla en skada kan variera. Därav rekommenderar vi alla kunder att testa att skapa ett ärende, även om skadan skulle vara flera år gammal. Vi kan betrygga
dig med att det inte kostar någonting att starta ett ärende hos oss, inte heller om du blir nekad ersättning från försäkringsbolaget. Om ärendet däremot resulterar i ersättning så tar vi 25%.
Klicka här för att starta ett nytt diagnosärende: https://insurello.se/diagnosis-arende/
Klicka här för att starta ett ärende för någonting annat: https://app.insurello.se/cases/claim
Det gläder oss att du valt att starta ett ärende hos oss! När du färdigställt din ansökan, startar vi processen om att hitta rätt handläggare för just ditt ärende. Då alla ärenden ser väldigt olika ut, tar det ca 1-2 månader innan du blir tilldelad en handläggare. Därefter startar resan mot den ersättning som du har rätt till.
- Starta ett diagnosärende genom att svara på alla frågor kopplat till din diagnos. Detta gör du enkelt på vår hemsida. Om du tror att du kan ha missat detta steg, ber vi dig att trycka på denna länk: https://insurello.se/diagnosis-arende/
Om du är orolig över att du inte fått med allt, ber vi dig att avvakta. Saknar vi information, kommer vi att kontakta dig.
- Färdigställ din ansökan om diagnos, genom att signera fullmakten. I samband med att du genomförde frågorna i det första steget, skickades denna fullmakt till din mejl. Om du mot all förmodan inte fått något mejl, ber vi dig att kontakt oss på denna mejl: kundservice.diagnos@insurello.se
Vanliga frågor – för dig som har ett ärende
Vi på Insurello vet om, att det ibland kan vara svårt att komma ihåg all information gällande en skada. Därför vill vi trygga dig med att vi kommer att höra av oss till dig om vi saknar information för att gå vidare med ditt ärende.
Känner du ändå att du vill komma i kontakt med oss, ber vi dig att mejla oss på följande mejladress: kundservice.diagnos@insurello.se
Under ärendets gång kommer du att få uppdateringar till din mejl. Alla skadehandläggare arbetar hårt för att din process ska bli så smidig som möjligt och vi kommer därför att uppdatera dig under resans gång. Vi vill understryka att försäkringsbolagen har egna handläggningstider samt regler för hur processen går till. Ett diagnosärende kan därför ta allt ifrån 2 månader till 2 år.
Önskar du komma i kontakt med oss gällande ditt diagnosärende, gör du det enklast genom att mejla oss på: kundservice.diagnos@insurello.se
Så snart du startat ditt diagnosärende, får du en bekräftelse till din mejlinkorg. Om du är osäker på ifall du sedan tidigare har ett pågående ärende, ber vi dig att gå in i din mejl och söka efter "Insurello" i din mejlinkorg.
Om du inte ser någon bekräftelse i din mejl, ber vi dig att skapa ett ärende. Du skapar enkelt ett diagnosärende här: https://insurello.se/diagnosis-arende/
Mina sidor är en samlingssida där du ser pågående ärenden samt skapar nya ärenden. För tillfället kan du inte se pågående diagnosärenden på Mina sidor. Var inte orolig, vi arbetar mycket hårt med ditt diagnosärende trots att du inte kan se det på Mina sidor.
Undrar du hur processen går till, kan du läsa mer om det här: https://insurello.se/sa-fungerar-det/
Vi vill börja med att beklaga, om resultatet inte mött dina förväntningar. När det kommer till ett beslut som försäkringsbolaget tagit gällande diagnosersättning, finns det tyvärr få möjligheter att överklaga beslutet. Önskar du ändå gå vidare med en överklagan, rekommenderar vi dig att direkt kontakta ditt försäkringsbolag.
Visste du om att det är vanligt att man som kund hos oss, har flera ärenden pågående samtidigt? För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt, är det viktigt att du skapar ett ärende i taget. Det vill säga ett ärende som handlar om endast en diagnos eller skadehändelse. Var inte orolig, du får därefter chansen att starta ett nytt ärende för en helt annan skada.
Hur kan Insurello hjälpa mig?
Om du är osäker på vad du har rätt till eller hur du ska gå till väga, så du kan du skapa ett ärende hos oss. Vi driver ärendet från början till slut, tar reda på vart du var försäkrad vid skadetillfället och hämtar in nödvändig dokumentation för att bevisa att händelsen ägt rum. Så tveka inte på att höra av dig!
Ha det gott!
Dina vänner på Insurello AB