Juridiskt
Jag är missnöjd med era tjänster och vill framföra mina synpunkter – hur gör jag?
Varje kund har rätt att framföra sina åsikter och få hjälp om det har uppstått felaktigheter i ärendehanteringen. Om du vill framföra ett klagomål ombeds du att kontakta din handläggare eller Insurellos kundservice genom att mejla kundservice@insurello.se. Våra handläggare vill gärna få din synvinkel på situationen och strävar alltid efter att hantera klagomål på ett skyndsamt, sakligt och omsorgsfullt sätt. Vi vill betona att dina synpunkter och feedback är av största vikt för oss och vår verksamhet.
Vår målsättning är att besvara och lösa alla klagomål inom 14 arbetsdagar. Om vi inte kan lösa ärendet inom denna tidsperiod, meddelar vi dig och informerar om orsaken till detta samt när du kan förvänta dig ett svar från oss. Klagomål hanteras mot bakgrund av EU:s försäkringsdistributionsdirektiv och i enlighet med de föreskrifter som tagits fram av Finansinspektionen.
Jag har framfört mitt klagomål till er kundservice och fått ett svar som jag inte är nöjd med – vad gör jag då?
Om du är missnöjd med vår respons med anledning av ditt klagomål, har du möjlighet att vända dig till klagomålsansvarig på Insurello med en begäran om förnyad handläggning. Det gör du genom att fylla i formuläret här. Klagomålsansvarig kommer då att, på ett noggrant och objektivt sätt, göra en ny bedömning av det framförda klagomålet och meddela sitt beslut i ärendet.
Vänligen notera att du i din begäran behöver beskriva ditt ärende och dina tidigare kontakter med oss angående detta, varför du är missnöjd med vår respons samt vilka åtgärder du önskar att klagomålsansvarig vidtar för att lösa ärendet. Du kommer att få återkoppling så snart klagomålsansvarig har fattat sitt beslut.
Vi påminner om att en förutsättning för att klagomålsansvarig ska handlägga ditt ärende på nytt är att du tidigare har varit i kontakt med och framfört ditt klagomål till din handläggare eller vår kundservice. Vi ber dig alltså att i första hand höra av dig dit, i enlighet med avsnittet ovan.
Skulle det vara så att du är missnöjd även med klagomålsansvarigs beslut, kan du få ditt ärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller av allmän domstol. För kostnadsfri och oberoende vägledning kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se. Du kan även kontakta Konsumentverket samt din kommunala konsumentvägledning.