Insurello förvärvar konsumenträttföretaget Ifdelayed
— breddar erbjudandet med rätt ersättning från flygbolagen
Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, köper nu konsumenträttföretaget Ifdelayed som hjälper resenärer att få rätt mot flygbolag. Därmed breddar Insurello sitt erbjudande för att på fler sätt kunna hjälpa ännu fler människor att få rätt ersättning.
Ifdelayed är Sveriges ledande konsumenträttsföretag specialiserat på att hjälpa flygpassagerare att få rätt ersättning vid förseningar, inställda resor och nekad boarding, i enlighet med EU-förordningen 261/04. Bolaget grundades 2015 i Stockholm och har hittills hjälpt över 100 000 kunder i Europa med att få ut flygersättning värt mer än 150 miljoner kronor.
– Det här är utan tvekan en av våra mest intressanta satsningar. Att förvärva Ifdelayed betyder en enorm möjlighet för oss att hjälpa ännu fler att få rätt ersättning. Mörkertalet kring ersättning för flygförseningar är stort – precis som för personskador. Konsumenter går miste om miljontals kronor varje år, pengar som de har rätt till men inte vet om, säger Marcus Janback, VD och grundare till Insurello.
Ifdelayed har drabbats hårt av flygbolagens situation under coronapandemin och de förväntade intäkterna har i stort sett helt uteblivit. Insurellos förvärv räddar därmed bolaget och varumärket som efterhand kommer att integreras med Insurellos tekniska plattform. Enligt flygbranschen själv är den tillbaka till normalnivåer inom cirka två år.
Tre nyckelpersoner – Jonatan Åkesson, Olivia Otterstedt samt Philip Vigerland – följer med bolaget och kommer från och med den 15 juni att börja sina nya roller inom Insurellos organisation med ansvar för produkt inom flygförsening, juridiska frågor och partnerskap. Dessutom ansluter nyrekryterade Peter Bbaale som Commercial Lead, med ansvar för affärsområdet flygförsening.
– Jag har svårt att tänka mig en bättre match för oss. Idén med Ifdelayed är precis som med Insurello att kämpa för rätt ersättning till alla. Insurello är ju försäkringsdetektiver, och vi är experter på att få rätt mot flygbolagen. Nu kan vi tillsammans skapa ett mycket vassare erbjudande än vad vi hade klarat var för sig, säger Jonatan Åkesson, tillträdande Product Manager på Ifdelayed.
För mer information kontakta: Marcus Almén, press@insurello.se
Om Insurello
Insurello är en konsumenttjänst som hjälper privatpersoner att få de försäkringsersättningar de har rätt till. Genom digitala lösningar och kunniga medarbetare kan Insurello hitta alla de försäkringar man täcks av och se till att konsumenter får den ersättning de har rätt till efter ett olycksfall. Insurello har sedan starten 2016 hanterat över 80 000 ärenden och hjälpt konsumenter att få ut 60 MSEK i ersättning.
Om Ifdelayed
Ifdelayed startade efter en försenad flygning med idén att göra det enkelt för alla att få rätt ersättning från flygbolagen i enlighet med EU-förordningen 261/04. Bolaget grundades 2015 och har sedan dess hjälpt över 100 000 kunder att få ut ersättningar värda över 150 miljoner kronor.