Inifrån Insurello: Malin

Genom skickligt och noggrant detektivarbete samt lite hjälp från vår tekniska plattform har Malin Ahlström hjälpt cirka 3000 kunder med sina försäkringsärenden sedan hon började på Insurello i April 2018.

Vad gör du på Insurello?

Jag jobbar som Claims Specialist: Jag driver kunders ärenden mot försäkringsbolagen vilket innebär en hel del kontakt med både kund och försäkringsbolag.

Vi begär t.ex. in journaler, polisanmälan och andra nödvändiga dokument för att driva igenom ett lyckat ärende. Ofta blir det lite av ett detektivarbete vilket är jätteroligt, men vi har ju också vår tekniska plattform som hjälp!

Du har precis fått en ny roll, berätta om den.

Ja! Jag blir Interim Head of Claims and Customer Relations eftersom Johanna Sahlberg går på mammaledighet.

Jag kommer bl.a. att hålla i veckomöten, utbildningar och det vi kallar för ”side-by-side”, där man sitter bredvid en Claims Specialist och ser hur den arbetar för att kunna stötta, ge råd till förbättringar eller ta med sig något dom gör väldigt bra som resten av teamet också borde göra. Jag kommer även hålla regelbundna utvecklingssamtal med alla Claims Specialists.

Vi håller på att förändra strukturen för Claims & Customer Relations-teamet nu eftersom vi växer så snabbt. Vi kommer att sätta upp flera teams inom Claims & Customer Relations där varje team kommer att ha en team lead och ett specialistfokus som t.ex. trafikförsäkringar. När vi har fått det på plats så kommer jag att träffa team leads regelbundet och dom träffar i sin tur sina respektive team-medlemmar.

Hur många ärenden har du jobbat med?

Jag började på Insurello i April 2018, sedan dess har jag hanterat runt 3000 ärenden. Trafikskador är generellt svårast. Det blir mycket insamlande av information som man generellt som kund inte har koll på. Vi kontaktar då deras arbetsgivare, ringer transportstyrelsen och kollar journaler. Detektivarbete! Det är väldigt kul att gräva!

Finns det något ärende som du är extra stolt över att ha hanterat?

Jag hade ett ärende som jag kommer på nu direkt. Kunden hade varit med om en arbetsskada då han råkat spika sig med en spikpistol. Ärendet var anmält till AFA och han hade fått ut några tusen för inkomstförlust. Dock hade kunden missat att han kunde få ersättning för sin skada också. Vi fick till slut ut 199 000 kr från hans arbetsförsäkring i det ärendet! Det var såklart väldigt kul!

Vilken låt har du lagt till i Insurellos Spotify-playlist och varför?

Djadja av Aya Nakamura – för att den är grym att festa till och vi brukar ju sätta på discolampan och höja musiken för att fira när vi sett till att en kund fått rätt ersättning!